Wanneer ga je best slapen en waarom is dat belangrijk?

Meer dan 50 hormonen in je lichaam!
Eigenlijk kan je het zo stellen dat elke orgaan, zelfs elke cel van ons lichaam opdrachten krijgt via hormoonstofjes. Ze zijn als het ware de boodschappers die aan ons lichaam opdrachten geven die moeten uitgevoerd worden om de gezondheid te bewaren. We hebben maar liefst meer dan 50 hormonen!
Het kan niet anders dan dat de productie ervan gereguleerd is want anders zou het maar een zootje zijn. Eén van de belangrijkste regulerende factoren is het dag-nacht ritme.
Er zijn dus duidelijk hormonen die voornamelijk tijdens de dag worden aangemaakt en andere die 's nachts worden geproduceerd.

 

Het groeihormoon - herstel van alle weefsels tijdens de nacht

Het GH (groeihormoon) wordt ook wel tijdens de dag aangemaakt wanneer we sporten maar elke nacht is er een piek in de productie ervan.
Eigenlijk moet je het zo bekijken. Tijdens de dag verbruiken we heel wat energie en verbruiken en vermoeien we onze weefsels. Onze nachtsrust dient dan om de schade aan deze weefsels te herstellen. 
Bij sporters wordt dit benoemd als de supercompensatie: de dag van een zware training ben je vermoeid, maar 's nachts herstellen de spieren en worden ze zelfs een beetje sterker.

Het natuurlijk ritme dat we niet kunnen veranderen

Onderzoek wijst uit dat de productie van het groeihormoon een specifieke piek vertoont tijdens de nacht en daarna heel sterk afzwakt.
De hoogste productie van het GH is tussen 23.00 u en 01.00 u. Dat betekent dat het lichaam in deze periode lichamelijk het meest herstelt dat dit proces gedurende de rest van de nacht eerder verwaarloosbaar is. 
Het is wel zo dat de verdere nachtelijk uren voornamelijk dienen voor hersenherstel, maar veel minder voor het lichaam zelf.
Een niet onbelangrijk detail is dat je daarvoor wel moet slapen in die periode want anders is de productie van het GH nul!

Als kind hoorde ik vaak dat "de uren slaap voor middernacht voor twee tellen". Wel, ik moet toegeven dat dit een volksuitspraak is die lijkt te kloppen met de wetenschap.
Dus wil je zoveel mogelijk herstellen en de dag erna fris, monter en gerecupeerd wakker worden dan is het dus best om ten laatste om 23 uur te gaan slapen (en liefst iets ervoor).
En eigenlijk voelen we dit ook wel: als we een stuk na middernacht gaan slapen (zelfs zonder alcohol) en we kunnen exact hetzelfde aantal uren slapen, dan merken we dat we niet even fris zijn als anders. 
En één van de belangrijkste symptomen van onvoldoende GH-productie en herstel is de spierstijfheid en soms ook spierpijn in de morgen. Dit kan natuurlijk ook optreden door een slechte kwaliteit van slaap die dan ook gevolgen heeft voor de hersendrainage en herstel die dan leidt tot een 'suffe kop' in de morgen.

Zo merk je dat een half uurtje vroeger slapen een serieus verschil kan maken, want ons bioritme laat niet met zich sollen! :-)

Gezonde groetjes,

Marnix

 

Download de gratis checklist: Simpele Gezondheidsformule

Ontvang ook een gratis test: Ben ik insuline-resistent?

Download hier